FANDOM

The Sims – seria symulacyjnych gier komputerowych stworzona przez studio Maxis, przeznaczonych głównie na komputery osobiste z systemem operacyjnym Windows, wydawana przez Electronic Arts.

Jak dotąd seria doczekała się czterech głównych odsłon – The Sims (2000), The Sims 2 (2004), The Sims 3 (2009) i The Sims 4 (2014) – a do każdej z nich ukazało się co najmniej kilkanaście rozszerzeć. Seria doczekała się również szeregu odsłon pobocznych, w tym m.in. wydanego w 2011 roku The Sims: Średniowiecze.

Fabuła Edytuj

Gry z serii The Sims nie posiadają zdefiniowanego celu, jaki gracz ma osiągnąć. Ma on jedynie za zadanie organizowanie czasu kierowanym przez niego wirtualnym postaciom, zwanymi simami, i pomaganie im w osiąganiu ich własnych celów rozwojowych. Z tego powodu gry mogą potencjalnie toczyć się w nieskończoność.

Gracz wydaje polecenia, co simowie mają robić w danym czasie, np. czy mają się bawić, czytać, ćwiczyć swoje umiejętności. Dzięki skryptom sztucznej inteligencji postacie posiadają wolną wolę i wykonują czynności w odpowiedniej kolejności.

Każda kolejna odsłona w pewnym stopniu usprawnia mechanikę zastosowaną w poprzedniczkach, np. poprzez dodanie aspiracji życiowych, do jakich dąży sim, czy możliwość wykonywania dwóch czynności jednocześnie.

Postacie LGBT Edytuj

Technicznie każdy sim jest biseksualny i wyłącznie od gracza zależy to, z postaciami jakiej płci będzie romansował. Nawet jeżeli simowie znajdują się w związku dwu- lub jednopłciowym, nie oznacza to, że są hetero- lub homoseksualne i w dowolnym momencie mogą angażować się w romanse i uprawiać seks z przedstawicielami obu płci. Jeżeli gracz nie zdecyduje się na związanie kierowanego przez siebie sima z innym simem, będzie on „aseksualny” i sam z siebie nie wykona żadnych romantycznych czy flirciarskich interakcji. Zacznie je wykonywać dopiero wtedy, kiedy gracz pokieruje nim tak, żeby romansował z innym simem, a takie interakcje będą się ograniczały wyłącznie do wskazanego sima.

W pierwszej odsłonie z 2000 roku niemożliwe było wzięcie ślubu przez postacie jednopłciowe, dostępna była jedynie opcja wspólnego zamieszkania, niewiele różniąca się od ślubu. Bez względu na to, jakiej płci simy zamieszkiwały dom i jakie panowały pomiędzy nimi relacje, możliwe było zaadoptowanie przez nich dziecka, o ile żadnemu z domowników dziecko nie zostało odebrane wcześniej przez opiekę społeczną.

W The Sims 2 simy posiadały „preferencje” – większość z nich miała neutralny stosunek do obu płci, niektóre jedynie nieznacznie preferowały tę samą lub przeciwną. Preferencje te zmieniały się w jedną lub drugą stronę w zależności od interakcji społecznych, w jakie simów angażował gracz. Przesunięcie preferencji w stronę heteroseksualizmu nie niwelowało jednak możliwości angażowania się w związki jednopłciowe, a przekładało się jedynie na dłuższy czas potrzebny do rozkochania w sobie sima preferującego płeć przeciwną – i odwrotnie. Małżeństwa w dalszym ciągu zarezerwowane były dla par mieszanych, z kolei jednopłciowe mogły zarejestrować związek partnerski – mimo innego nazewnictwa, obie te czynności pociągały za sobą te same konsekwencje. Podobnie jak w części pierwszej, możliwe było adoptowanie dzieci.

W The Sims 3 już podczas tworzenia własnych simów możliwe było ustawienie pomiędzy nimi odpowiednich relacji, w tym wybrania opcji „mąż/żona” oraz „chłopak/dziewczyna” pomiędzy simami tej samej płci. W trzeciej odsłonie związki jednopłciowe zastąpione zostały małżeństwami. Początkowo sąsiedztwo simów było głównie heteroseksualne, jednak angażowanie przez gracza simów w związki jednopłciowe zwiększało szansę na pojawienie się w okolicy większej liczby takich par. Tak jak w drugiej odsłonie, simy posiadały „preferencje”. Podobne rozwiązania co w The Sims 3 zastosowano również w grze The Sims: Średniowiecze.

Do The Sims 4 przeniesiono wszystkie rozwiązania z części trzeciej. W jednej z aktualizacji do gry usunięto sztywny podział na płeć i gender. Sprawiło to, że sim może nosić ubrania i fryzury przeznaczone dla kobiet i mężczyzn, możliwe jest również określenie, czy sim jest zdolny do zapładniania lub bycia zapłodnionym – bez względu na płeć.