FANDOM

Power Rangers – fantastycznonaukowy film akcji z 2017 roku w reżyserii Deana Israelite’a, zrealizowany na motywach japońskiej serii Super sentai i stanowiący reboot marki Power Rangers.

Fabuła Edytuj

Piątka niemalże nieznanych sobie nastolatków z miasteczka Angel Grove znajduje w nieczynnej kopalni dziwne monety. Uciekając przed policją rozbijają samochód, ale następnego dnia budzą się w swoich łóżkach i odkrywają, że posiadają supersiłę. Wracają do kopalni, gdzie odkrywają statek kosmiczny, który rozbił się na Ziemi sześćdziesiąt pięć milionów lat wcześniej. Na jego pokładzie zostają powitani przez robota Alphę 5 i jego mistrza Zordona, którzy wyjawiają im, że monety wybrały ich na nowych wojowników mocy, a oni mają zaledwie jedenaście dni na przejście treningu przed walką z Ritą Repulsą, chcącą odzyskać pradawny kryształ, zniszczyć życie na Ziemi i zawładnąć całym Wszechświatem.

Obsada Edytuj

Postać Aktor Polski dubbing
Jason Lee Scott, czerwony wojownik Dacre Montgomery Marek Molak
Kimberly Hart, różowa wojowniczka Naomi Scott Weronika Humaj
Billy Cranston, niebieski wojownik RJ Cyler Otar Saralidze
Trini Kwan, żółta wojowniczka Rebbeca Marie Gomez Aleksandra Radawn
Zach Tyler, czarny wojownik Ludin Li Szymon Roszak
Sam Scott David Denman Szymon Kuśmider
Alpha 5 Bill Hader Paweł Ciołkosz
Zordon Bryan Cranston Andrzej Blumenfeld
Rita Repulsa Elizabeth Banks Dominika Dryl

Postacie LGBT Edytuj

Power Rangers jest pierwszą odsłoną marki, w której pojawia się nieheteroseksualna postać. Żółta wojowniczka, Trini Kwan, w trakcie wieczornej rozmowy przy ognisku, podczas której bohaterowie zwierzają się sobie ze swoich sekretów, żeby zacieśnić między sobą więzi, mówi o tym, że jej rodzina często się przeprowadza, a jej rodziców nie obchodzi, że w starym miejscu może zostać ktoś, za kim będzie tęskniła. Zapytana, czy chodzi o problemy z chłopakami, odpowiada: „Tak, powiedzmy”. Kiedy po tej odpowiedzi zostaje zapytana, czy chodzi o problemy z dziewczynami, potwierdza i mówi: „Moja rodzina jest taka normalna. Nieznośnie. Dla nich wszystko jest czarno-białe. Chcą mnie wsadzić w jakieś... żebym się inaczej ubierała, co innego mówiła. Żebym miała znajomych, których akceptują. Nie wiem, jak z nimi gadać... zresztą, i tak nie słuchają”.

Za kulisami Edytuj

W wywiadzie dla „The Hollywood Reporter” reżyser filmu Dean Israelite skomentował fakt pojawienia się w Power Rangers postaci homoseksualnej: „Trini kwestionuje wiele aspektów swojej osobowości. Jeszcze w pełni nie rozgryzła tego, kim jest. Moim zdaniem świetne w tej scenie jest to, że mówi ona nam: »To w porządku«. Dodatkowo napędza to całą resztę filmu, który daje nam komunikat, że nie ma w tym nic złego, a wszystkie dzieciaki muszą odkryć, kim są i znaleźć swoje miejsce w świecie”[1].

Do decyzji o uczynieniu Trini lesbijką odniósł się również David Yost, oryginalny niebieski wojownik, który zrezygnował z grania w serialu ze względu na nękanie go przez to, że był gejem, w tym m.in. nazywanie „pedałem” przez twórców, producentów, scenarzystów i reżyserów[2]. W jednym z wywiadów powiedział: „[twórcy filmu] Naprawdę zrobili to, co należało. Myślę, że wiele osób ze społeczności LGBTQI będzie podekscytowanych możliwością zobaczenia tak przedstawionej postaci”[1].

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Aaron Couch: 'Power Rangers' Breaks Ground With First Queer Big-Screen Superhero (ang.) The Hollywood Reporter, 2017-03-20 [dostęp 2017-08-09].
  2. Joyce Eng: David Yost, Blue Power Ranger, Says He Quit Show Over Gay Insults (ang.) TVGuide.com, 2010-08-27 [dostęp 2017-08-09].

Linki zewnętrzne Edytuj