FANDOM

Komandor Shepard – główny bohater (lub bohaterka, w zależności od wyboru gracza) gier komputerowych Mass Effect (2007), Mass Effect 2 (2010) i Mass Effect 3 (2012), stworzonych przez kanadyjskie studio BioWare.

Życiorys Edytuj

Historia postaci poprzedzająca wydarzenia przedstawione w trylogii Mass Effect określana jest przez gracza na początku pierwszej części. Na początku trylogii Shepard służy pod kapitanem Davidem Andersonem podczas testowego lotu superzaawansowanego technologicznie okrętu SSV Normandia, zbudowanego przy współpracy ludzi i turian, którego celem jest pierwsza ludzka kolonia na planecie Eden Prime. Misja ma na celu również sprawdzenie, czy Shepard nadaje się na Widmo – elitarnego agenta działającego dla Rady Cytadeli, mogącego rozwiązywać problemy w dowolny sposób, który uzna za słuszny. Towarzyszem Sheparda jest turiańskie Widmo Nihlus Krylik, który ginie podczas misji, zdradzony przez swojego kolegę Sarena Arteriusa. Shepard odkrywa na Eden Prime nadajnik pozostawiony przez wymarłą przed tysiącami lat rasę protean i niechcący uaktywnia go, a ten objawia mu wizję zniszczenia galaktyki przez olbrzymie maszyny zwane Żniwiarzami.

Zdrada Sarena zostaje przedstawiona Radzie Cytadeli, która cofa mu status Widma i nadaje go Shepardowi, którego zadaniem staje się odnalezienie turianina i powstrzymanie go. Shepard i Anderson uważają, że Saren sprzymierzył się ze Żniwiarzami i syntetyczną rasą gethów, Rada odrzuca jednak te oskarżenia, uważając Żniwiarzy za legendę. W trakcie śledztwa Shepard odkrywa, że nadajnik objawił mu wizję zniszczenia protean przez Żniwiarzy, a ten sam los w niedługim czasie ma spotkać inteligentne rasy zamieszkujące galaktykę obecnie. Mimo spotkania z jednym ze Żniwiarzy, Suwerenem, Rada w dalszym ciągu uważa ich za mit.

Saren i gethy przypuszczają atak na Cytadelę, mający na celu aktywowanie przekaźnika masy, poprzez który Żniwiarze przedostaną się do Drogi Mlecznej i zrealizują swój plan zniszczenia inteligentnych istot. Shepardowi udaje się powstrzymać Sarena i uratować Radę bądź pozostawić ją na śmierć, a w jej miejsce powstaje nowa, składająca się wyłącznie z ludzi.

Kilka miesięcy po pokonaniu Suwerena Normandia zostaje zniszczona przez tajemniczą rasę Zbieraczy, a Shepard ginie, ratując członków załogi. Jego ciało zostaje odzyskane przez proludzką organizację terrorystyczną Cerberus i na rozkaz jej lidera Człowieka Iluzji, zostaje zrekonstruowane i przywrócone do życia. Człowiek Iluzja ofiaruje Shepardowi nowy statek – SSV Normandię SR-2 – wraz z załogą i zleca mu szereg misji mających na celu ustalenie, dlaczego od pewnego czasu znikają całe ludzkie kolonie i jaki związek ze zniknięciami mają Zbieracze. W trakcie śledztwa okazuje się, że są oni marionetkami Żniwiarzy. Shepard wraz z zebraną przez siebie drużyną wyrusza na samobójczą misję za przekaźnik Omega-4 do bazy Zbieraczy, którą może zniszczyć lub pozostawić, udostępniając ją do dalszych badań Cerberusowi. W zależności od decyzji podejmowanych przez gracza na przestrzeni gry, Shepardowi udaje się uciec lub ginie – w tym drugim przypadku niemożliwe jest zaimportowanie stanu świata do Mass Effect 3.

Shepard zostaje uziemiony i pozbawiony rangi za zniszczenie rodzinnego układu batarian podczas próby powstrzymania Żniwiarzy przed zaatakowaniem Drogi Mlecznej. Udaje mu się jednak opóźnić atak o kilka miesięcy – pół roku później Ziemia zostaje zaatakowana przez maszyny, a przebywający w Vancouver Shepard przywrócony do czynnej służby. Jako jedyna nadzieja ludzkości, zostaje wysłany przez Andersona na Cytadelę w celu zyskania pomocy innych ras. Rada Cytadeli, obawiająca się o bezpieczeństwo swoich rodzinnych układów, odmawia wysłania wojsk na Ziemię. Komandor zaczyna budować sojusze, zyskując przychylność turian, asari, salarian, krogan, quarian, gethów i raknii, tworząc tym samym armię, która ostatecznie uderzy na Żniwiarzy. W międzyczasie dzięki Shepardowi Przymierze wchodzi w posiadanie pozostawionych przez proetan schematów Tygla – potężnej superbroni, która potencjalnie może zniszczyć Żniwiarzy – i rozpoczyna jego budowę. Ostatecznie komandor spotyka się z Katalizatorem – inteligentnym konstruktem, który od eonów strzeże równowagi w galaktyce, co pięćdziesiąt tysięcy lat przetwarzając wysoko zaawansowane rasy organiczne w Żniwiarzy, zanim te zostaną zniszczone przez syntetyków, których tworzą. Katalizator oferuje kilka rozwiązań, od których zależą dalsze losy całej galaktyki. W większości zakończeń Shepard ginie, poświęcając się dla dobra innych i tylko jedno zakończenie sugeruje, że Shepardowi udało się przeżyć. Jeżeli zdecyduje się on przejąć kontrolę nad Żniwiarzami, zachowana zostaje jego jaźń.

Seksualność Edytuj

Początkowo pierwsza odsłona trylogii miała oferować możliwość nawiązania homoseksualnych romansów, do których nagrano odpowiednie dialogi i stworzono animacje, jednak ostatecznie opcja ta została usunięta z gry, aczkolwiek możliwe jest przywrócenie jej za sprawą modyfikacji. W takim przypadku homoseksualny romans postaci męskiej zostanie rozpoznany w drugiej i – do pewnego stopnia – również w trzeciej części. W przypadku romansu lesbijskiego z postacią Ashley Williams nie zostanie on rozpoznany w Mass Effect 3. Postać kobieca może jednak nawiązać romans z doktor Liarą T’Soni, przedstawicielką jednopłciowej rasy asari, powszechnie uznawanego za romans lesbijski. W Mass Effect 2 kobieta może nawiązać platoniczną relację z podoficer Normandii Kelly Chambers. Dopiero w części trzeciej wprowadzona została pełnoprawna możliwość romansowania z przedstawicielami obu płci.

W związku z powyższym, orientacja seksualna postaci jest całkowicie uzależniona od gracza. Może ona być stuprocentowo heteroseksualna, biseksualna (jeżeli w różnych odsłonach romansowała z postaciami różnych płci) lub stuprocentowo homoseksualna.

Za kulisami Edytuj

Możliwość nawiązania homoseksualnego romansu była, obok niezadowalającego wielu graczy zakończenia, jednym z powodów, dla którego internauci masowo wystawiali Mass Effect 3 najniższą możliwą ocenę, zaniżając jej średnią w agregatorze recenzji Metacritic. Pomimo negatywnego odbioru homoseksualnych romansów przez część społeczności graczy, wydawca gry – Electronic Arts – wykorzystywał wizerunek komandora Sheparda i Kaidana Alenki podczas wydarzeń powiązanych z tematyką LGBT, takich jak chociażby „parady równości”, w których udział brali przedstawiciele firmy.

Linki zewnętrzne Edytuj